Az Elektronikus Zene és Médiaművészet BA képzés az elektronikus zeneszerzés, hangtervezés és kapcsolódó elektronikus művészetek (installáció, vizuális és újmédia-művészetek) alapjaiba vezeti be a hallgatót. Azoknak ajánljuk, akik elektronikus művészeti és kísérleti zenei formák területén alkotnak, érdeklődési területükhöz háttérismeretet, társművészeti tapasztalatokat és továbblépési lehetőségeket keresnek. A 3 éves (BA) alapképzés a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának kiválóan felszerelt stúdióiban, laborjaiban valamint a szomszédos művészeti képzések adta inspiratív környezetben kap helyet.
A képzés nappali és levelező (állami finanszírozott és költségtérítéses) formában is indul.
A képzés során az alábbi kurzusok témakörei vezetnek be a számítógépes zene és hangművészet egyes területeibe:
- alapozó ismeretek: filozófia, esztétika, szerzői jog, művészettörténet, zenetörténet, akusztika, zeneelmélet;
- általános szakmai ismeretek: hangszínszolfézs, pszichoakusztika, elektronikus zenei lejegyzés, előadói gyakorlat, kutatás;
- szakmai ismeretek: elektronikus és számítógépes zeneszerzői technikák, számítógépes zenei realizáció (additív szintézis, konkrét zene, fm, live coding stb), stílusgyakorlatok (szalagos és analóg technikák, kortárs zenei formák stb.), sound design (foley, játékhang-tervezés, rádiós gyakorlat stb.), hangszintézis és -analízis.
Részletesen lásd a tantervi hálóban.
Információk:
Az alapképzési szak megnevezése: Alkotóművészet és muzikulógia alapszak / Elektronikus zenei médiaművészet szakirány
Képzési forma:
- magyar nyelvű nappali (állami ösztöndíjas és önköltséges),
- magyar nyelvű levelező (állami ösztöndíjas és önköltséges),
- angol nyelvű nappali (önköltséges)
A képzési idő félévekben: 6
Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése: elektronikus zenei médiaasszisztens
Szakirányfelelősök: Dr. habil. Kovács Balázs (magyar nyelvű képzési formák), Bolcsó Bálint DLA (angol nyelvű képzés)
Felvételi információk:
A mellékletek között (az oldal alján) elérhető egy áttekintés, olvasmánylista, műjegyzék és portfolióminta, ami a felvételire való felkészüléshez ad segítséget. A felvételi eljárással kapcsolatos tudnivalók (jelentkezési határidők stb.) a felvi.hu oldalon találhatók. Nyílt napokat rendszerint novemberben és február első felében tartunk. Egyéb kérdések esetén elérhetőségeinken keresztül tudunk segíteni.
Oktatóink:
- Baracskai Zlatko, PhD (hangszintézis Supercollider és Max4Live környezetben)
- Bolcsó Bálint, DLA (zeneszerzés, zeneelmélet)
- Borosi Gábor (stúdiógyakorlat, Live bevezető, workshop-ok)
- Djindji Ergimen (audio-vizuális programozás)
- Ferenci Erazmus (művészeti rádiózás, filmkultúra)
- Gocsál Ákos (fonetika)
- Horváth Gábor (fotó)
- Nikolaus Gerszewski (előadói gyakorlat)
- Kelemen Márton (elektrotechnika)
- Kolozsvári Lajos (game sound design)
- Kovács Balázs, PhD, szakirányfelelős (zenei informatika és médiaművészetek, zeneesztétika)
- Labus Gida (videóművészet, performansz)
- Lőrinczi Áron (laborgyakorlat)
- Márton Péter (szintetizátor-építés)
- Nagy Roland (kreatív zenei gyakorlatok)
- Simongáti-Farquhar András (hang-akusztika, matematika)
- Sőrés Zsolt (filmhang, improvizáció)
- Vas Bence, DLA habil. (akusztika)
- Vincze Ferenc (fizikai programozás)
- Weber Kristóf (számítógépes kottaszerkesztés)
Tiszteletbeli, már nem aktív oktatóink:
- Bali János DLA habil. (zeneelmélet)
- Danczi Csaba László, PhD (pszichoakusztika)
- Kovács Szilvia (hangművészeti projektek)
- Laborci Gergely (programozás)
- Szigetvári Andrea DLA
- Vidovszky László, prof. emeritus
Infrastruktúra:
- 2x stúdió, Genelec monitorokkal (2.1 / 5.1 és sztereó rendszerek)
- 1x multimédia labor, Apple hardverekkel és Genelec monitorokkal
- 1x műhely
- 1x rádióstúdió
- 1x flexibilis szemináriumi helyiség
- analóg és moduláris szintetizátorok, egyéb hangkeltő- és feldolgozó eszközök
A szakirányunkon készült szakdolgozatok:
- A hangszín érzékelése és fejlesztése (Pap Ferenc, 2013)
- A konceptuális művészet kialakulása és alakulása (Nagy Roland, 2018 )
- A Kodály-módszer felhasználása a kortárs és elektronikus zenében (Késmárki Richárd László, 2018)
- A lehetetlen zene – Conlon Nancarrow és öröksége (Kiss Rajmund, 2014)
- A Mesterséges Intelligencia kifejlődése, jelentősége és használata az elektronikus zenében (Mozsdényi Péter, 2017)
- A mechanikusan vezérelt hangszerek története (Molnár-Megyeri Róbert, 2013)
- A nők és a zeneipar – A zeneiparral kapcsolatos nők helyzete és a nemi megoszlás jelenléte a zeneiparban (Ábrahám Attila, 2021)
- A szómatikus stimulus – Az elektronikus tánczene hatásesztétikai eszközei (Borosi Gábor, 2018)
- A tér felhasználhatóságának sokszínűsége a zenei kompozíciókban (Sabján Zoltán, 2015)
- A világjárvány hatása az előadókra (Majsai-Németh Zsolt, 2021)
- A zene és a vizualitás fúziója (Szabó Lajos Sebestyén, 2014)
- Akusztikus hangszereken való újító játékmódok (Irsik Bence, 2019)
- Akuzmatikus zene – A konkrét zenétől a hangmint alapú zeneiparig (Molnár Tamás, 2017)
- Az OSC alapjai és művészeti felhasználásának lehetőségei (Kolozsvári Lajos, 2015)
- Az AI alkalmazása a zenében – A neurális hálózatok felhasználása zenei célokra (Vincze Ferenc, 2021)
- Térspecifikusság a kortárs kísérleti elektronikus zenében (Bánházi A. Abigél, 2021)
- Generatív zene (Lázár Gábor, 2013)
- Generációk zenén keresztüli kommunikációja (Savanya Anna Sára, 2021)
- Gesztusvezérelt és taktilis hangszerek (Mikolai Martin, 2013)
- Grafikus notációk az elektronikus zene tükrében (Papp Viktorina, 2013)
- Granuláris szintézis vezérléssel létrehozott audio-vizuális gesztusok (Zsók Antal Patrik, 2019)
- Hallható a film! – A filmhang felépítése, technikai háttere és dramaturgiai szerepe (Harsányi Miklós, 2020)
- Hanganalízis mint kompozíciós eszköz (Sas Sebastian, 2021)
- Hanghatás – Frekvenciák hatása fizikai testekre (Ciocan Flaviu, 2013)
- Hangszer és elektronika együttműködésének lehetőségei a kortárs komponált és improvizált zenében (Bencsik Gábor, 2017)
- Idő és audio-vizualitás Bill Viola műveinek tükrében (Labus Máté, 2014)
- Improvizáció és manipuláció – A generatív zene megjelenése az élő előadásban (Djindji Ergimen Edvin, 2019)
- Interaktív hálózati zene a Pure Data programkörnyezetben (Asztalos Alex, 2021)
- Kollázstechnika az elektronikus zenében (Nagy Viktor, 2018)
- Mechanikus elektronika mint hangforrás a XXI. század művészetében (Krasz Ádám, 2015)
- Spacializáció (Balog Márk, 2018)
- Statikusság a zenében (Kiss Barnabás, 2015)
- Szabad és vezetett improvizációs formák a zenében (Pap Zoltán, 2020)
- Térbeli hangtervezés videojátékokban (Camara Issiaga Tamás, 2019)
- Valós idejű események zenei jelekké alakítása (Ollári Szabolcs, 2014)
- Valóság és illúzió megjelenése különböző hangtereken keresztül (Lőrinczi Áron, 2019)
- Visszacsatolás az elektronikus zenében (Vincze Ferenc, 2020)
- Vokalitás az elektroakusztikus zenében (Bartha Márk, 2013)
- Zongora és billentyűs hangsterek aktualitása a hangszínek korában (Pap MÁrk, 2018)
A szakhoz kapcsolódó művészeti projektek:
- PhotoSynth: önellátó elektronikus művészeti szimpózium, 2018. június
- 143fok: hallgatók által szervezett koncertsorozat
- Periszkóp Rádió: egy művészeti és rétegzenei internetes médium
- Elektronikai bütykölde: periodikusan jelentkező műhelyfoglalkozás kisiskolásoknak
- Médiaművészeti alkotótelepek: 2008-2013. között rendezett alkotótelepek különböző városokban. Azóta a Hangfarm projekt keretében folytatjuk ezt a sorozatot.
- Kreatív zenei és médiaművészeti műhely: négy részből álló műhelysorozat kortárs elektronikus zenei tárgykörben
- Hangfarm kiállítóhely és alkotótelep
- Makker makerspace
- Khaos ex Machina modulok
- EzmBA 10 retrospektív válogatáslemez
Jelenlegi és végzett hallgatóink weboldalai: (a lista folyamatos gyűjtés és bővítés alatt áll)
- Bartha Márk: https://barthamark.com/
- Camara Issiaga: https://soundcloud.com/luvtoshima/, https://soundcloud.com/hisnamesiaga
- Irsik Bence: https://www.behance.net/irsikbence
- Kelemen Márton: https://soundcloud.com/m-rton-kelemen/
- Krasz Ádám: http://www.kraszadam.hu/
- Labus Máté: http://labus.hu/
- Lázár Gábor: http://gaborlazar.com/
- Lőrinczi Áron: https://soundcloud.com/obwigszyh
- Mikolai Martin: https://soundcloud.com/s_olbricht
- Molnár Tamás: https://soundcloud.com/normaltamas
- Nagy Roland: https://faustomercier.bandcamp.com/
- Ollári Szabolcs: https://soundcloud.com/untitled-ninetynine
További információk:
- ezmba a facebook-on: https://www.facebook.com/ezmba
- soundcloud csatorna: https://soundcloud.com/ezmba-pte
- 143fok a facebook-on: https://www.facebook.com/143fok
- email: kovacs.balazs@pte.hu
Válogatás hallgatóink diplomamunkáiból:
- Bánházi A. Abigél, Majsai-Németh Zsolt, Ábrahám Attila, Savanya Anna Sára, Asztalos Alex, Sas Sebastian 2021-ben bemutatott diplimatervei: http://mumia.art.pte.hu/mami/2021-majus-diploma/
Válogatás hallgatóink munkáiból:
A képzés indításának tizedik évfordulójára 2020-ban megjelent az EzmBA 10 címet viselő válogatáslemez, ami széles merítést mutat a nálunk tanuló és végzett hallgatók jelenlegi és egykori munkájából. Itt meghallgatható, megvásárolható: https://diobel.bandcamp.com/album/ezmba-10-v-a